суббота, 11 марта 2017 г.

Правове виховання учнів ПТНЗ

Формування духовного світу людини, особливо молодої, має актуальне значення для побудови незалежної Української держави з власним державним устроєм, соціальними відносинами і правовою системою. Після проголошення незалежності в Україні розпочався процес переходу до ринкових відносин, який і досі відбувається не послідовно і суперечливо. Деформації в економічній сфері породжують деформовану свідомість, бездуховність і свавілля в різних сферах життя суспільства, особливо в середовищі молоді, що дуже небезпечно для державної розбудови, створення її економічної, політичної та духовної бази.
Ефективним засобом боротьби проти зазначених негативних явищ є формування у підростаючого покоління високої культури, зокрема правової. Високі моральні принципи, естетичні смаки, політична культура молодої людини формуються в нерозривному зв'язку з оволодінням необхідним обсягом правових знань і юридичних норм.
Основні цілі правового виховання — навчити учнів правових знань, прав та обов’язків громадян у демократичній державі, формувати громадську культуру, засновану на повазі до прав і свобод людини. Враховуючи найважливішу роль права в громадянському суспільстві, кожному громадянину необхідно знати, як функціонує держава, як впливають на особу закони держави, як громадяни можуть впливати на політику і життя своєї громади і держави в цілому.
Для цього в учбових закладах вводяться спеціальні курси та навчальні предмети , які сприяють вихованню поваги до правових засад у суспільстві. надають найбільш необхідні у повсякденному житті кожної людини практичні знання про право та його галузі, про державний устрій і владу, про юридичні організації, про правові та інші мирні процедури розв’язання життєвих проблем, про права та обов’язки громадянина. Всі ці знання роблять людину компетентним громадянином. Дають можливість учням використовувати свої правові знання і розуміння правової системи в практичних ситуаціях, з якими вони стикаються в повсякденному житті.
Отримання правового виховання і знань важливе для глибшого розуміння шкільних курсів історії, суспільствознавства, основ економіки.
Але тільки курсу правознавства недостатньо, особливо враховуючи контингент учнів ПТНЗ. Особливістю сучасного правознавчого навчально-виховного процесу є застосування інтерактивних методів роботи: мозкового штурму, дискусії, групового та індивідуального аналізу правових ситуацій, взаємонавчання; імітації спрощених судових засідань, навчальної мозаїки, рольових ігор, моделювання тощо. Кожний з навчально-виховних заходів передбачає різні види пізнавальної, розумової та учбової активності учнів.  Тому  в групі ми проводимо позакласні заходи, виховні години , присвячені правовій тематиці. які дають можливість учням використовувати свої правові знання і розуміння правової системи в практичних ситуаціях, з якими вони стикаються в повсякденному житті. Слід зазначити, що часто правопорушення скоюються не через велике бажання зробити щось недобре, не через нестаток матеріальних благ в сім'ї, а через те, що підліток не вміє організувати свій вільний час, не може реалізуватися в навчальній та позаурочній діяльності. Виховну роботу у навчальній групі можна організовувати за методикою колективної творчої діяльності, коли діти самі планують, самі готують, розробляють хід  виховних заходів, їх сценарії, проводять їх та аналізують досягнення і невдачі, результати. Особливістю проведення таких заходів є зайнятість кожного учня в тій чи іншій мірі, відповідальність кожного учня за якусь окрему ділянку роботи, що сприяє вихованню в учня соціальної активності, допомагає йому реалізувати себе, самоствердитися, вчить правильно і з користю для себе організувати свій вільний час.
Заходи проходять у неформальних обставинах, тому кожен може висловити свою думку, вислухати опонентів, вступити в дискусію.
 Зазвичай група учнів готує  теоретичний  матеріал (використовуючи інтернет ресурси), а керівники групи складають запитання для обговорення за темою. Дуже важливо під час дискусії контролювати хід обговорення, враховуючи вік, базові знання, життєвий досвід учнів і т.д.. У процесі взаємодії на рівні учень-учень та вчитель-учень діти вчаться досліджувати поставлені проблеми, чітко і в стислій формі висловлювати свої думки, дискутувати, поважати погляди інших. Вони вчаться приймати виважені рішення з урахуванням можливих особистих і громадських наслідків та усвідомленням своєї власної громадянської та моральної відповідальності.
   В 1 півріччі були проведені заходи
Обов язки і права учнів. Правила внутрішнього розпорядку центру. (відповідальні - керівники групи)
«Ні насильству у молодіжному середовищі».
(відповідальні – Крячко, Крижановський)
«Державна політика у сфері протидії  поширенню наркоманії, алкоголізму, тютюнопаління».(відповідальні – Метенько, Руденко)
«Підлітки і правопорушення». (відповідальні –Белошинський, Іщук)
І підсумкова вікторина проведена в групах 17 і 63-
«Кожен правий має право».
 Всі ці заходи сприяли підвищенню правової культури учнів - не тільки знань, розуміння і психологічного сприйняття чинного права, а й поведінки особи в межах чинної правової моделі.



Література
 1. Закон України "Про загальну середню освіту", Київ, Шкільний світ, 1999р.
 2. Конституція України, Харків, "Веста", 1999р.
 3. Національна Доктрина розвитку освіти, Київ, Шкільний світ, 2002р.
4. М.Фіцула, "Правове виховання учнів, Київ, 1997р.
  5. П.Васькович, "Проблеми правового виховання молоді", Право України, 1997р., №2, с. 49-50
 6 Класному керівнику "Як оцінити ефективність виховної роботи" , Київ, "шкільний світ" 2010р
 7. О.Ворожейкіна, "Щоб життя у класі було цікавим", Харків, видавнича гр. "Основа", 2012р


Комментариев нет:

Отправить комментарий